torsdag 23. oktober 2008

SANSEINDUSTRI

Tankene soner tid i hodet
hjernen opererer på egenhånd
betjener ikke lenger
sansene som skaper
sin egen logikk og benekter
bevisst tilgang til drømmer
som serieproduseres
i en tankproduksjonsmaskin
evig på tomgang

inntrykkene flyter over
og på storskjermen blinker
røde alarmer, ukvitterte
kontrollrommet er ubemannet
fjernstyrt
så jeg lyver for meg selv
for på samme måte
som jeg ikke bør lystre
objektive data
på skjermen foran meg
som forteller at alarmgrensen
er overskredet
så bør jeg følge løgnene
bortover samlebåndet
til de pakkes inn i plast
og sendes ut som billigvare

så jeg later som ingenting
snakker over radio
til den jeg var i går
som for å prøve
å informere
den jeg vil bli i morgen
for hvis alt er kritisk
så er ingenting lenger
kritisk
for alle veier går bare
bort herifra
til ingen steder
aldri vil jeg møte meg selv igjen
for jeg soner tid i en tankemaskin
under sanseindustrien
der tankeproduksjonsprosessene
bare løper videre
evig på tomgang

Ingen kommentarer: